Aan de wieg van T.C.A.

De jongens van Aekinga (Kamp Aekinga, later internaat "Aekinga") hadden in 1956 de baan van TBC centrum Beatrixoord grondig opgeknapt. De tegels werden weer vlak gelegd en de omheining werd vernieuwd. Mevrouw Frens was de eerste die op de uitnodiging van dokter Ozinga een balletje ging slaan op de opgeknapte baan. Later volgende mevrouw Vondeling, de familie Reitsma en zuster Terpstra.

Om geregeld te kunnen tennissen werd ook jeugd aangetrokken. Men besloot een echte club op te richten met de naam T.C.A. Mevrouw Fens werd voorzitster en mevrouw Vondeling secretaresse. Hiermee werd in 1966 T.C.A. een feit.

Daar de toen aanwezige jeugdleden om verschillende reden Appelscha gingen verlaten dommelde T.C.A.wat in slaap. In 1969 werd de draad door voormalige jeugdleden, namelijk Jaap Hankel en Jan Hendrik Dolsma, weer opgepakt. Er kwamen steeds meer mensen op de zondagmorgen naar de Beatrixoordbaan om een balletje te slaan. Dat gaf zoveel plezier, zodat men besloot T.C.A. weer een nieuwe actieve vereniging te maken. Er moest nu eerst een bestuur komen. In ondeling overleg werd besloten Jan Meinsma tot voorzitter, Egbert Dijkstra tot secretaris en Jelte Grondsma tot wedstrijdleider te benoemen.

Met dank aan Jelte Grondsma voor dit memorabel stukje uit die tijd.